CONTRIBUM LA O LUME MAI BUNA!

Despre

15 SFATURI PRACTICE PENTRU O PREZENTARE ATRACTIVA


 
Dupa cum am promis in articolul anterior „Chinul vorbitului in public – am trecut si eu prin asta”, vin acum cu cateva sfaturi care sa te ajute atunci cand ai nevoie sa realizezi o prezentare atractiva astfel incat sa captezi atentia auditorului.
 
Pot fi multe situatii in care doresti sa transmiti un mesaj clar si cu impact. De exemplu, organizezi o sedinta in care trebuie sa prezinti subiecte importante (arzatoare) sau trebuie sa prezinti un proiect la care ai lucrat impreuna cu echipa ta.
 
Impactul este mai mare atunci cand ai o prezentare realizata dinainte decat daca ai citi de pe hartie tema pentru discutie.
 
Nu este chiar simplu dar nici foarte complicat sa realizezi o prezentare reusita si atractiva si iti ofer 15 sfaturi practice care sper sa-ti fie de folos:
 
1. Prezinta-te in fata auditorului si spune inca de la inceput de ce esti acolo in fata lor, spune clar subiectul ales. Aceasta este o motivatie pentru ca ei sa-ti acorde timpul lor si sa te asculte;

2. Realizeaza o prezentare Power Point (sau alt program de prezentare pe care il cunosti) in care sa treci pe slide-uri informatia pe care doresti sa o prezinti. Aceasta prezentare este practic scenariul tau;

3. Prezentarea este un reper pentru tine, cel care prezinti, dar il ajuta si pe auditor sa urmareasca vizual informatia (sunt persoane care au dezvoltata mai mult memoria vizuala si trebuie sa tii cont de acest aspect). Prezentarea trebuie sa sustina vorbele tale;

4. Este foarte bine ca atunci cand prezinti un subiect, sa il discuti, dar sa il ai si scris. Combinatia dintre prezentarea auditiva si cea vizuala ajuta foarte mult la retinerea informatiilor;

5. Ar fi indicat ca pe slide sa treci ideile principale dar si o parte din informatiile pe care le consideri importante si pe care doresti sa le transmiti auditorului. Asta pentru ca, desi le stii, este posibil sa uiti sa le spui;

6. Textul pe slide trebuie sa fie vizibil (spre exemplu un font Arial 24 se vede foarte bine pe ecranul unui videoproiector) si sa ar fi bine sa fie respectat pe toate slide-urile din prezentare (exceptie pot face doar titlurile si anuminte cuvinte pe care doresti sa le scoti in evidenta);
 
7. Pe slide este bine sa ai un maxim de 7 randuri, altfel se incarca prea mult si devine obositor de citit (chiar si pentru prezentator);

8. Utilizeaza in prezentare imagini care sa intareasca impactul informatiei transmise. Se spune ca... uneori o imagine face cat o mie de cuvinte;

9. Foloseste acolo unde este cazul grafice si scheme colorate, simple de folosit;

10. Poti folosi si animatii in prezentare, dar cu masura pentru ca altfel distrag atentia auditorului (in loc sa fie atenti la prezentator, vor fi prea atenti la prezentare);

11. Culoarea textului trebuie sa fie contrastanta fata de background si este bine sa nu combini mai mult de 3 culori pe slide;

12. Alege un background cat mai simplu, cele prea colorate si/ sau cu mai multe texturi devin obositoare pentru ochi (mai ales atunci cand sunt proiectate pe un ecran mare);
 

13. Segmenteaza prezentarea in parti sau capitole astfel incat aceasta sa devina si un reper pentru incadrarea in timpul pe care l-ai alocat pentru prezentare – nu este intotodeauna usor sa ne incadram in timp mai ales cand prezentarea este una interactiva;

14. NU UITA ca o prezentare (Power Point) trebuie sa te ajute nu sa te incurce... adica utilizeaz-o (foloseste-te de ea) atunci cand:

- ai uitat la ce subiect ai ramas in timpul prezentarii;
- doresti sa schimbi subiectul, atunci cand anumite discutii se abat prea mult de la tema discutata;
- doresti o mica relaxare care sa te faca sa mai uiti de emotii (poti indrepta atentia auditorului spre prezentare);
- vrei sa dai exemple cu „ASA DA” si „ASA NU”, in care te ajuti de imagini.
 
15. De asemenea, trebuie sa tii cont de faptul ca auditorul tau devine atent atunci cand:
- Subiectul prezentarii constituie pentru el o valoare cu aplicabilitate (utilitate) imediata. Incearca sa prezinti si cateva solutii practice pentru o problema discutata;
- Este implicat in discurarea subiectului sau desfasurarea unei actiuni – aici te pot ajuta studiile de caz, exemple din activitate si/sau anumite exercitii practice (care depind bineinteles de tema abordata);
- Subiectul este legat de profesia si/sau dezvoltarea lui profesionala.
 
Acestea sunt cateva dintre sfaturile pe care le-am invatat, le-am urmat si le-am adaptat stilului meu de-a lungul carierei. M-au ajutat sa ma fac inteleasa si ascultata. Sper sa te ajute si pe tine!
 
Cu stima,
Nicoleta Butnaru
Director Pregatire
BEST TRAINING SOLUTION